روبونیت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 14 شهريور 1399
بازدید : 1589
نویسنده : نعـــــــــــــــیم ایــــــرانــــی

روبونیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
 

 

 

مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل روبونیت پرسابقه‌ترین مسابقهٔ رباتیک در سطح کشور است[۱] که پس از بنیانگذاری درمهر ماه سال ۱۳۸۱ و برگزاری اولین دوره کشوری آن در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به همت انجمن علمی دانشجویان مهندسی برق و کامپیوتر ابتدا در دانشکدهٔ فنی دانشگاه مازندران و امروزه با عنوان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با شور و اشتیاق و حساسیت بالایی برگزار می‌گردد و هرساله توجه علاقه‌مندان عرصه رباتیک و تیم‌های رباتیک زیادی را در سطح کشور به خود معطوف کرده‌است. به‌طوری‌که شرکت در این مسابقات و رقابت با دیگر تیم‌های توانمند کشور بهمراه گروه علمی فنی مجرب و با تجربه از مهمترین اهداف و انگیزه‌های شرکت کنندگان این مسابقات است.

روبونیت
نام پیشین روبوفایر[۲] RoboFire
بنیان‌گذاری مهر ۱۳۸۱ (سپتامبر ۲۰۰۲)
هدف توسعه پژوهش‌های رباتیک و هوش مصنوعی و برگزاری مسابقات رباتیک در ایران
ستاد  ایران، مازندران بابل
محدودهٔ فعالیت
کشوری و بین‌المللی
نام پیشین
روبوفایر[۲] RoboFire

 

محتویات

 

هدف[ویرایش]

کمیته فنی برگزاری مسابقات در راستای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت خود و دستیابی به اهداف مد نظرش در برگزاری مسابقات رباتیک؛ نقطه نظراتی را در برگزاری در هر دورهٔ مسابقات و در هر کدام از بخش‌ها برای خود معین و مدون کرده‌است؛ در هر مسابقه سطح علمی مسابقات برحسب قوانین مطرح شده، سطح تیمهای شرکت‌کننده و سطح اجرایی مسابقه سنجش می‌شود. ارتقاء سطح علمی دانشجویان، پیشرفت و توسعه علم رباتیک و مکاترونیک و ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعتت و رفع نیازهای صنعتی کشور درقالب انتخاب طرح‌های برتر و نیزکسب مهارت نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاه برای ورود به بازارکار از اهداف این مسابقات است. انتقال علم رباتیک به دانشگاه‌های دیگر، بومی‌سازی علم رباتیک در کشور به ویژه مازندران، به نمایش گذاشتن دستاورد علمی مازندران در کشور و معرفی آن به صنایع دفاعی، پزشکی، شهری و صنایع خودرویی است. حمایت علمی دانشگاه از تولید ملی، زمینه‌سازی برای بروز استعدادهای دانشجویی و معرفی به صنعت کشور از رویکردهای مهم برگزاری مسابقات رباتیک سراسری دانشجویی دردانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است.

تاریخچه[ویرایش]

 
دورهتاریخمحلتعداد تیم‌هاتعداد رشته‌ها
اول ۷–۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ دانشگاه مازندران ۱۰۰ ۲
دوم ۶–۸ اردیبهشت ۱۳۸۳ دانشگاه مازندران ۱۵۰ ۲
سوم ۶–۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ دانشگاه مازندران ۱۷۰ ۲
چهارم[۳] ۴–۶ اردیبهشت ۱۳۸۵ دانشگاه مازندران ۲۰۰ ۳
پنجم[۴] ۲–۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۲۳ ۴
ششم[۵] ۱–۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۴۷ ۵
هفتم[۶] ۲۹–۳۱ فروردین ۱۳۸۸ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۱۷ ۵
هشتم[۷] ۵–۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۲۰ ۶
نهم[۸] ۲۵–۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۳۶ ۸
دهم[۹] ۱۵–۱۷ مهر ۱۳۹۳ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۵۰ ۹
یازدهم[۱] ۱۹–۲۱ مهر ۱۳۹۴ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۶۰ ۱۰
دوازدهم[۱۰] ۱۸–۲۰ بهمن ۱۳۹۵ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۵۳ ۱۴
سیزدهم ۱۶–۱۸ بهمن ۱۳۹۶ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ؟ ۱۵

چهارمین دوره[ویرایش]

چهارمین دوره مسابقات سراسری ربات‌های آتش‌نشان و مسیر یاب ۴–۶ اردیبهشت ۱۳۸۵ با حضور نزدیک به دویست تیم شرکت‌کننده از دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور مانند دانشگاه شریف، تهران، امیرکبیر، اصفهان، تبریز و مشهد در دانشگاه صنعتی نوشیروانی برگزار شد که در پایان دانشگاه آزاد سبزوار در بخش مسیریاب و دانشگاه تبریز در بخش آتش‌نشان به مقام نخست دست پیدا کردند.

پنجمین دوره[ویرایش]

در این دوره از مسابقات ۱۲۳تیم از دانشگاه‌های مختلف کشور به مدت سه روز با هم رقابت کردند. در رشته آتش‌نشان ۲۹تیم حضور یافتند (ربات‌ها باید ابتدا محل آتش‌نشان را با استفاده از حس‌گرهای خود تشخیص داده و باعبوراز مسیرهای شیبدار، مارپیچی، ناهموار و خندق آتش را خاموش کنند). در رشته مسیریاب ۷۸ حضور یافتند (ربات‌ها باید مسیری را بر روی میز مسابقه دنبال کرده و خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انتهای مسیر برسانند) در این رشته ربات‌ها باید در طول مسیر از ناهمواری‌ها، پیچ‌های تیز، مسیر حلقوی، سطح شیبدار، پلکانی و تونل به صورت خودکار عبور کنند) در رشته مین‌یاب نیز ۱۶تیم حضور یافتند (رباتها باید مین‌های کاشته شده در عمق حدوداً شش سانتی‌متری زمین مسابقهرا به‌طور خودکار پیدا و محل آن را اعلام کنند)

ششمین دوره[ویرایش]

در این دوره از مسابقات سه رشته مین یاب، مسیر یاب و آتشنشان از موارد ارزیابی آن بود؛ و تیم‌های برتر در طی سه روز از مسابقات نتایج خوبی از خود به جای گذاشتند.

در بخش ربات‌های مسیر یاب که سطح شیب دار، حلقه‌های مارپیچ، زمین‌های ماسه‌ای، بخش الاکلنگ و خطوط رنگی برای ارزیابی ربات‌ها تعیین شده بود، ۹۳ تیم شرکت کردند.

در بخش ربات‌های آتشنشان ۲۳ تیم مسابقه ربات‌های مین یاب هم که ۳۱ تیم شرکت کردند. نکته قابل توجه در مورد مسابقات مین یاب حضور تیم‌های دانش آموزی از نقاط مختلف کشور علاوه بر دانشجویان بود که به نوبه خود جالب توجه بود، که دانش آموزان هم از سنین کمتر به این رشته‌ها علاقه خاص خود را دارند و باید برای آن‌ها نیز سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد. ششمین دوره مسابقات روباتیک کشوری در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با حضور ۱۴۷ تیم در شب سه شنبه، سوم اردیبهشت ۱۳۸۷ با معرفی تیم‌های برتر به کار سه روزه خود پایان داد.

هفتمین دوره[ویرایش]

هفتمین دوره مسابقات رباتیک کشوری همچون سال‌های گذشته در رشته‌های ربات‌های مسیریاب، مین یاب و آتش‌نشان از تاریخ ۲۹ الی ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار گردید. در این دوره از مسابقات ۱۱۷ تیم از دانشگاه‌ها و موسسات علمی از سراسر کشورمان در قسمت‌های مختلف شرکت نموده و با هم به رقابت خواهند پرداختند تا تیم قهرمان مشخص شود. مراسم افتتاحیه در تاریخ ۱۳۸۸/۱/۲۹ در آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد تا مسابقات به‌طور رسمی آغاز شود. جوایز این دوره به شرح زیر بود که به سه تیم برتر هر قسمت تعلق یافت.

آتش‌نشان تیم اول یازده میلیون ریال تیم دوم شش میلیون ریال تیم سوم چهار میلیون ریال. مسیریاب تیم اول هفت میلیون و پانصدهزار میلیون ریال تیم دوم پنج میلیون ریال تیم سوم سه میلیون ریال. مین باب تیم اول یازده میلیون ریال تیم دوم شش میلیون ریال تیم سوم چهار میلیون ریال.

هشتمین دوره[ویرایش]

این دوره از مسابقات رقابت ۱۲۰ تیم از روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغازشد. رقابت ۳۵۰ نفر در این دوره از مسابقات در چهار رشته مسیریاب (تعقیب خط)، مین یاب، آتش‌نشان و میکروماوس (موش‌های هوشمند) برگزار گشت. رشته‌های «مسیریاب» برای هشتمین دوره متوالی در سالن آمفی تئاتر، «مین یاب» برای چهارمین دوره و در ساختمان برق، مسابقات آتش‌نشان برای هشتمین دوره و ربات «میکروماوس» نیز در سالن تربیت بدنی دانشگاه در اولین دوره برگزار شد. تیم‌های شرکت‌کننده از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دبیرستان، موسسات معتبر کشور و غیره اعم از دانشگاه‌های امیرکبیر، شهید بهشتی، خواجه نصیر، اصفهان، زاهدان، مازندران، فردوسی مشهد، تبریز، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و غیره دارای تحصیلات دوره دکتری، فوق لیسانس، لیسانس و دبیرستان بودند. در این دوره از مسابقات ۱۲ تیم به عنوان رتبه‌های برتر انتخاب شدند که به تیم اول برگزیده در رشته میکروماوس مبلغ ۱۲میلیون ریال، دوم، ۱۰میلیون ریال، سوم هفت میلیون ریال اهداء گشت. همچنین تیم برگزیده مسیریاب ۱۰میلیون ریال، تیم دوم، هفت میلیون ریال و نیز تیم سوم مبلغ پنج میلیون ریال، تیم‌های برگزیده اول در مسابقات آتش‌نشان مبلغ ۱۵ میلیون ریال، تیم دوم ۱۱ میلیون ریال و نیز تیم برگزیده سوم مبلغ هشت میلیون ریال اهداء شد. به تیم برگزیده مسابقات در رشته مین یاب نیز ۱۴میلیون ریال، تیم دوم ۹ میلیون ریال و نیز تیم برگزیده سوم مبلغ شش میلیون ریال در مراسم اختتامیه اهداء شد. هشتمین دوره مسابقات سراسری رباتیک هفتم این اردیبهشت ماه با معرفی نفرات برتر و اهدای جوایز و تقدیر از برگزار کنندگان پایان یافت.

نهمین دوره[ویرایش]

نهمین دوره مسابقات سراسری دانشجویی رباتیک ۲۵ الی ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۱ در دانشگاه صنعتی بابل برگزار گردید. در این دوره از مسابقات ۱۳۶ تیم از فراخوان ۹۵دانشگاه کشور در چهار بخش ثبت‌نام کردند. ۱۶ تیم در بخش ربات مین‌یاب، ۱۴ تیم در قالب ربات آتش‌نشان، ۶۱ تیم در بخش ربات مسیریاب، ۱۱ تیم در بخش ربات میکرو موس و ۱۳ تیم در لیگ ربات‌های آزاد شامل ربات جنگجو، ربات جراح، ربات امدادرسان و عمود پرواز ثبت‌نام کردند. ۶۰ نفر از دانشجویان داخلی و دیگر دانشگاه‌ها نیز در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند. کل شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات ۲۸۰ نفر از ۱۸ استان و ۳۳ شهر شرکت بودند. در این دوره از مسابقات ۱۲۰ نفر در قالب ۴۰ هزار ساعت فعالیت داشته که در ۳۰ کارگروه مسابقات را برگزار کردند.

مسابقات سراسری رباتیک در چهار بخش برگزار با شرکت کنندگانی از استان‌های البرز، مازندران، آذریابجان شرقی، تهران خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، همدان، کرمان، گلستان، کردستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، گیلان، قزوین، کرمانشاه و ایلام و … برگزار گردید. کارگاه‌های آموزشی مربوط به رباتیک، کامپیوتر و برق نیز در دانشگاه صنعتی بابل برگزار شد. بزرگترین نمایشگاه ربات‌های آزاد و دست‌آوردهای مربوط به علم رباتیک، برق و کامپیوتر نیز در حاشیه نهمین دوره مسابقات رباتیک برپا گشت.

دهمین دوره[ویرایش]

دهمین دوره مسابقات سراسری رباتیک ۱۵ الی ۱۷ مهرماه سال ۹۳ در بخش‌های ربات‌های مسیریاب ویژه و دانش آموزی، مین یاب، جنگجو و ربات‌های زیرآبی و پرنده برگزار شد.

مسابقات سراسری رباتیک در سال گذشته برگزار نشد؛ به نفرات برگزیده دهمین دوره مسابقات سراسری رباتیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جوایز نقدی گواهی تقدیر و لوح یادبود اهدا شد. برگزیدگان اول تا سوم مسابقات مسیریات دانش آموزی به ترتیب ۲۰ الی ۱۰ میلیون ریال همچنین به سه نفر برتر در دیگر رشته‌ها در مسابقات رباتیک به ترتیب ۳۰ الی ۱۰ میلیون ریال اهداء شد.

یازدهمین دوره[ویرایش]

یازدهمین دوره مسابقات دانشجویی رباتیک کشوری با حضور حدود ۱۶۰ تیم از استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، خراسان، اصفهان، تهران کرمانشاه خراسان و دیگر شهرها از روز یکشنبه در هشت رشته در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز شده‌است. این تیم‌ها در لیگ مسیریاب دانش آموزی، مسیریاب پیشرفته، جنگجوی سبک، جنگجوی سنگین، صنعتی پرنده، زیردریایی و نیز شبیه‌ساز فوتبال دو بعدی می‌باشند که هر کدام از این لیگ‌ها در سه مرحله گروهی، مقدماتی و فینال برای صدرنشینی تا ۲۱ مهرماه به رقابت پرداختند. معیار انتخاب برترین‌های هر تیم در لیگ ربات‌های مسیریاب، زمان و سرعت- جنگجو، قدرت- صنعتی، مقاومت در برابر شرایط محیطی- پرنده، سرعت، دقت و کنترل- شبیه‌سازی فوتبال، امتیاز در فوتبال مورد نظر بود. در لیگ مسیریاب دانش آموزی ۳۱ تیم، مسیریاب پیشرفته ۳۹ تیم، جنگجوی سبک ۲۰ تیم، جنگجوی سنگین سه تیم، صنعتی پنج تیم، پرنده ۱۳ تیم، زیردریایی دو تیم و نیز شبیه‌ساز فوتبال دو بعدی نیز ۹ تیم شرکت نمودند. در لیگ زیردریایی و جنگجوی سنگین با توجه به حضور اندک تیم‌ها برندگان این دو بخش گواهی و مدال دریافت کردند. . پنج داور در لیگ مسیریاب مقدماتی (دانش آموزی) و پیشرفته (دانشجویی)، پنج داور در لیگ جنگجو، سه داور در لیگ پرنده و دو داور در لیگ صنعتی حضور یافتند. همچنین در اولین دوره نمایشگاه تخصصی اختراعات و ابتکارات که با شرکت ۴۰ اختراع در دانشگاه صنعتی بابل دائر می‌باشد نیز ۱۵ نفر برای انتخاب برترین‌ها داوری نمودند.

دواردهمین دوره[ویرایش]

۱۵۳ گروه دانشجویی و دانش آموزی کشور در ۱۴ لیگ مختلف با هم رقابت کردند. لیگ ربات‌های تعقیب خط و تعقیب خط دانش آموزی، مسیریاب ویژه، لیگ ‘جنگجو ‘ اعم از دانش آموزی، سبک وزن و سنگین وزن، لیگ ‘پرنده’ اعم از سرعتی و دقتی و مین یاب دستی، ‘رهیاب'(حل ماز) ،’فوتبالیست دانش آموزی’-‘آتش‌نشان’ ،’زیردریایی’ و هوش مصنوعی در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند. نمایشگاه اختراعات و ابتکارات در هشت کارگروه برق و الکترونیک- کامپیوتر و نرم‌افزار-مکانیک- پزشکی، مهندسی پزشکی و بهداشت- عمران، معماری و ساختمان- صنایع- شرکت‌های طراح و دانش بنیان و نیز بخش آزاد برپا شد. ۴۵ نفر دوازدهمین دوره مسابقات کشوری رباتیک دانشجویی را داوری نمودند.

محل برگزاری[ویرایش]

لیگ‌ها[ویرایش]

مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در لیگ‌های مختلفی همچون ربات‌های آتشنشان، تعقیب خط، مسیریاب ویژه، ربات‌های مینیاب خودکار، ربات‌های مین روب کنترل از راه دور، جنگجو سبک وزن، جنگجو سبک وزن، ربات‌های پرنده، ربات حل ماز، ربات‌های صنعتی، ربات‌های زیردریایی، شبیه‌سازی دو بعدی فوتبال، هوش مصنوعی، روبات‌های فوتبالیست ابعاد کوچک به همراه نمایشگاه اختراعات، ابداعات و ابتکارات برگزار می‌گردد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

وبگاه رسمی مسابقات

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

منابع[ویرایش]

  1. ↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. «یازدهمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل»وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2.  «دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۱۷.
  3.  خبرگزاری مهر. «چهارمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل».
  4.  خبرگزاری مهر. «پنجمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل».
  5.  خبرگزاری مهر. «ششمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل».
  6.  دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. «هفتمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۱۷.
  7.  دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. «هشتمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۱۷.
  8.  خبرگزاری جمهوری اسلامی. «نهمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۱۷.
  9.  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. «دهمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۸ مارس ۲۰۲۰.
  10.  خبرگزاری صدا و سیما. «دوازدهمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۸ مارس ۲۰۲۰.



:: برچسب‌ها: روبونیت ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط

???????????? مقدمتان محترم خیلی خوش آمدید
<-ForumPostTitle-> <-ForumPostUrl-> <-ForumPostCountAnswer-> <-ForumPostHit-> <-ForumPostLastAuthor->

RSS

Powered By
loxblog.Com